بررسی علل بازنمایی گزینشی در عکس‌های مستند اجتماعی دوره رکود آمریکا

نشست معرفی پایان نامه «بررسی علل بازنمایی گزینشی در عکس‌های مستند اجتماعی دوره رکود بزرگ(1929-1941) ایالات‌متحده» با حضور عباس نوری در گالری میرمیران برگزار شد.
عباس نوری گفت: به خاطر علاقه ام به عکاسی مستند و تاریخ اجتماعی ملت ها تصمیم گرفتم که برای پایان نامه ام تمرکزم را روی بررسی علل بازنمایی گزینشی در عکس‌های مستند اجتماعی دوره رکود بزرگ یعنی دهه ۳۰ ایالات‌ متحده بگذارم. دهه ۳۰ آمریکا یکی از مهم ترین دوران عکاسی مستند در جهان به شمار می رود و در بیشتر منابعی که درباره عکاسی مستند و تاریخ اجتماعی آمریکا تاکنون منتشر شده درباره این دوره بحث شده و از عکس های این دوره تاریخی استفاده شده است.
او افزود: عکاسی مستند، شاخه‌ای از عکاسی است در آن عکاس رخدادهای پیرامونش را ثبت می‌کند و می‌کوشد از موضوع، عموماً مردم بی‌طرفانه، عکسی واقعیت‌گرا، واقع‌نما و راستگو ارائه دهد و این اصطلاح در سال های رکود اقتصادی کاربرد پیدا کرد. زمانی که شرایط اسف‌بار کشاورزان باعث شد مردم آمریکا نیاز به اصلاحات اجتماعی را احساس کنند. عکس‌هایی که در آن‌ها، پس کوچه‌های کثیف و شرایط رقت‌بار شهری را تصویر کرده بود. مردم ایالات‌متحده در کل چندان علاقه‌مند به نظریه‌پردازی و فلسفه‌بافی نبوده‌اند. عمل‌گرایی و اقدام مستقیم بسیار بیش از بحث‌های نظری و انتزاعی در این کشور اهمیت داشته است.
او افزود: در دهه ۳۰ در آمریکا٬برنامه هنری ادارۀ بهبود کسب‌وکار نقش فرهنگی بسیار مهمی را ایفا کرد. این پروژه دارای دو بخش بود. بخش اول آگاه کردن آمریکا به خود به‌عنوان یک فرهنگ بود. هر یک از پروژه‌های مستندسازی آمریکای ادارۀ بهبود کسب‌وکار نوعی نقشه برای بازکشف کردن فرهنگ آمریکا از درون بود. همواره قدرت های سیاسی مانع کار عکاسی و به ویژه عکاسی مستند بوده و هستند و اساسا این موضوع در عکاسی دهه ۳۰ آمریکا مشهود است. با این که در این دوره تاریخی عکس های مستند بسیاری به جا مانده است اما اگر مطبوعات و تاریخ اجتماعی این دوره آمریکا را بررسی کنید در می یابید که از بسیاری از رویدادهای این دوره تصویری وجود ندارد.
این عکاس مستند ادامه داد: از دهه ۹۰ میلادی فرصت و امکان جدیدی فراهم شده تا دانشجویان مقطع دکترا دوباره به این دوره تاریخی مهم رجوع کنند و پایان نامه های را درباره عکاسی مستند دهه ۳۰ آمریکا بنویسند.

روابط عمومی
تاریخ خبر: 1397/09/20