در جستجوی راهی نو

نشست «عکس درمانی» با سخنرانی حمید طبایی عصر روز سه شنبه 20 آذرماه در قالب بخش در جستجوی راهی نو برگزار شد.
حمید طبایی پس از نواختن سه تار درباره این رویکرد گفت: همیشه فکر می‌کردم موسیقی بهترین حالت است و هر آنچه را که می‌خواهم از آن دریافت می‌کنم. اما پس از مدتی به عکاسی متمایل شدم و البته اندکی بعد به گرافیک و روانشناسی متمایل شدم. پس از اینکه کارشناسی ارشد روانشناسی دریافت کردم، طرح‌هایی را مبتنی بر هنر ارائه کردم. سعی کردم که از طریق هنر اختلالات روانی را معرفی کنم و این طرح کنونی عکس درمانی است. درباره تئاتر و موسیقی کارهایی انجام شده بود اما عکس درمانی در ایران کار چندانی انجام نشده بود.
طبایی توضیح داد: بخش ناخودآگاه تمرکز کردم و تمام تلاش خود را به کار بردم تا به این بخش دست پیدا کنم. پیغام‌های خاموش بخشی از عکس‌ها هستند که ممکن است یک روانشناس بصری بتواند تحلیل کند اما عکس‌ها حاوی اطلاعاتی هستند که بیشتر از اینکه سوژه صحبت کند، عکاس در آن اطلاعات ارائه می‌دهد.
طبایی عکاسی درمانی را روشی مناسب برای بهبود حال عکاس و مردم دانست و گفت: عکس در جلسات درمانی به¬عنوان یک ابزار عمل می‌کند زیرا فرد بهتر می‌تواند احساسات خود را بروز دهد. در واقع بسیاری از عقده‌های روانی و حقارت‌ها در عکس‌ها خود را نشان می‌دهد و قابلیت بررسی دارد، بر همین اساس از عکس در جلسات درمانی بسیار استفاده می‌شود. اصول عکس درمانی عبارتند از اصل تشویق، اصل گزینش تصویر و اصل تجانس عاطفی است.

تصویر «حج» در عکس‌های جمشید بایرامی
دومین بخش از برنامه در جستجوی راهی نو با عنوان «حج» توسط جمشید بایرامی ارائه شد.
در ابتدای این نشست، جمشید بایرامی از احمدرضا دالوند یادی کرد و گفت: دالوند از جمله افراد بزرگی است که به مطبوعات، عکاسی و صفحه آرایی کمک شایانی کرد.
در ادامه بخشی از شش سفر حج بایرامی برای حاضران پخش شد و بایرامی در توضیح عکس‌ها گفت: حج دریایی از رنگ است زیرا ملیت‌های مختلف در کنار یکدیگر حضور دارند. عدم شناختم از فضا، باعث نوعی استرس و اضطراب شده بود. با وجود تمام مشکلاتی که وجود داشت و موانعی که برای عکاسی داشتم، بالاخره توانستم کار را انجام دهم.
این عکاس در حین نمایش عکس‌ها از تجربیات، سختی‌ها و جذابیت‌های عکاسی در حج برای حاضران صحبت کرد.

تعامل گالری‌ها و عکاسان ضروری است
سومین نشست در جستجوی راهی نو با عنوان «چالش‌های رابطه عکاس؛ گالری» با سخنرانی آناهیتا قباییان؛ مدیر گالری راه ابریشم عصر روز سه شنبه 20 آذرماه در خانه هنرمندان برگزار شد.
در ابتدای این نشست، قباییان بر لزوم تعامل عکاس و گالری تاکید کرد و گفت: بیشتر روابط عکاسان و گالری‌ها دچار سو تفاهم‌هایی است. گالری محلی خصوصی است که به نسبت امکانات خود، با تعدادی عکاس و هنرمند کار انجام می‌دهد البته تعداد عکاسانی که می‌توانند با گالری‌ها کار می‌کنند، محدود است. زیرا گالری باید به کار هنرمند عمق دهد و بر روی آن کار کند. گالری به عنوان یک محل خصوصی سلیقه‌ها و تخصص خود را دارد، بنابراین یکی از مشکلات همین است که تنها تعداد معدودی گالری تخصصی داریم و سایر گالری ها در تمام موارد هنری فعال هستند. این مساله کار کردن هنرمند با گالری را مشکل می‌سازد.
قباییان بر لزوم تخصصی شدن گالری‌ها تاکید کرد و گفت: در تمام کشورهای پیشرفته گالری‌ها بر مبنای تخصص خود فعالیت دارند بنابراین هنرمند امکان انتخاب بر مبنای نوع کار خود را به دست می‌آورد. یک گالری حرفه‌ای به دو شیوه می‌تواند با عکاسان فعالیت کند که یکی کار اختصاصی با عکاسان و دیگر فعالیت در قالب یک پروژه با تعدادی عکاس و در قالب یک نمایشگاه است. در مورد دوم این همکاری مقطعی است و ممکن است در دوره‌هایی از بین برود.
روابط عمومی
تاریخ خبر: 1397/09/20