به سوی نگاه شخصی

ششمین برنامه "به سوی نگاه شخصی" چهارشنبه 21 آذر در سالن بهار خانه هنرمندان برگزار شد.
سفر به دنیای ذهن و درون با هنر عکاسی
مهرداد عسگری طاری درباره مجموعه عکس "اسکناس" خود توضیح داد: وقتی دیدم آدم ها حرف هایی را که نمی توانند به زبان بیاورند به راحتی می نویسند و این نوشته روی اسکناس ها هم دیده می شود برایم جالب شد که از این نوشته ها مجموعه ای جمع آوری کنم.
او درباره مجموعه "فراسوی ذهنم" که دو بخش "ملاقات با او" و "ملاقات با آنها" است، گفت: مفاهیم این مجموعه بسیار شخصی است و گاهی به سمت فلسفه و یا عشق می رود. برداشت از " او" و "آنها" برای من و مخاطب متفاوت است.
خانه های متروک؛ زیستگاهی که دیگر برای مردم جذابیتی ندارد
آزاده به کیش درباره مجموعه عکس خود توضیح داد: ابتدا برای تفریح و تفنن از متروکi ها عکاسی می کردم اما تصمیم گرفتم مجموعه ای منسجم و جدی از خانه های مترک جمع آوری کنم. حدود دو سال از 160 خانه متروک در تهران عکاسی کردم و در نهایت آن را در یکی از همان خانه های متروک به نمایش گذاشتم.
او در پایان صحبت هایش گفت: در عکس های خانه های متروک با یک فضای زیستی مواجه هستیم اما آنها سکونتگاه آدم ها نیستند زیرا ما دیگر نمی توانیم با این خانه ها ارتباط برقرا کنیم بنابراین خانه ها تبدیل به مکان های غیرمسکونی مثل انبار و یا هاستل شده اند و در نهایت خراب می شوند و تبدیل به یک فروشگاه یا مکانی تجاری می شوند و معماری و بافت یک محله را تغییر می دهند.

یادآوری پدیده های فراموش شده با عکاسی
علی رنجبران در این نشست به دلیل مشکلات فنی موفق به نمایش عکس های خود نشد و توضیحاتی کوتاه درباره کارهایش داد و گفت: می خواستم سه مجموعه "لوتی ها در منهتن"، " برزخ" و " کهریزک" را به نمایش بگذارم؛ بیشتر در عکاسی جذب پدیده هایی می شوم که دیگر برای انسان کاربرد ندارند و به فراموشی سپرده شده اند برای همین به قبرستان ماشین ها رفتم و از ماشین ها عکاسی کردم و مجموعه برزخ را جمع آوری کردم و همچنین مجموعه کهریزک درباره آدم هایی است که به چشم فراموش و یا کنار گذاشته شده اند اما با رفتن به این مکان و زندگی کردن با آنها کاملا نظرم تغییر پیدا کرد و متوجه شدم که زندگی در آنجا جریان دارد. مجموعه لوتی های منهتن به معماری فرنگی اشاره دارد که در زمان رضا شاه به ایران وارد شد و در واقع به جای مدرن کردن افراد، آنها را مدرنیزه کرد.
عکس بازگو کننده درونیات عکاس
آرمان استپانیان درباره نگاه شخصی خود به عکاسی گفت: استیج فتوگرافی سبک کاری من در عکاسی است، خود را عکاس نمی دانم زیرا بیشتر طراحی و چیدمان برایم اهمیت دارد. نوع نگاه به سوژه در عکاسی اهمیت دارد و بعد نگاه سوژه به دوربین و برعکس برای خلق یک اثر هنری مهم است. عکس باید یک نگاه درونی داشته باشد تا بتواند هنر تلقی شود.
استپانیان مجموعه " سنگ قبر"، "پرندگان"، "زنگ درها"، "من ساکن طبقه چهارم هستم" و "نور" را به نمایش گذاشت.
روابط عمومی
تاریخ خبر: 1397/09/22