مروری بر چالش‌های انتخاب عکس در تئاتر

نشست تخصصی «چالش های تخصصی انتخاب عکس در عکاسی تئاتر» با حضور سیامک زمردی مطلق برگزار شد.
زمردی مطلق در ابتدای نشست بر لزوم آشنایی عکاس با تئاتر تاکید کرد و گفت: برای عکاسی تئاتر ضروری است که نمایش ببینید و نمایشنامه بخوانید.
او اجرا برای عکاسان را مهم خواند و گفت: گاهی در اجرای عکاسان، وضعیت نور، گریم، لباس و ... هنوز شکل واقعی خود را به دست نیاورده و در شب‌های بعد، با نظر کارگردان نیاز به تغییر دارد بنابراین در چنین شرایطی، عکس این نمایش با نمونه اصلی آن متفاوت خواهد بود که باعث ضربه خوردن نمایش می‌شود.
این عکاس تئاتر خاطر نشان کرد: عکس خوب، اثری است که دارای لحظه اوج باشد و عکاس بتواند به بهترین شکل اوج ارتباطات پرسوناژها را ثبت کند. نکته بعدی این است که اوج لحظه باید در یک ترکیب بندی درست رخ دهد.
زمردی مطلق عکس را دارای ابعاد مختلفی دانست و بیان کرد: راز آلودی در یک عکس گاهی می‌تواند به مخاطب انرژی درام را منتقل کند بنابراین اوج لحظه در موارد مختلفی تعریف می‌شود که عکاس باید به دنبال آن باشد.
او ادامه داد: از جمله معضلاتی که در بین عکاسان جوان شاهد هستیم، این است که اوج خوبی را طی لحظه در یک ترکیب بندی نامناسب ارائه می‌دهند. یک عکاس تئاتر، لحظه را شکار می‌کند بنابراین طبیعی است که تعدادی از عکس‌ها نامناسب شوند اما می‌توان با تمرین این میزان نامناسب را کاهش داد.
این عکاس تاکید کرد: در عکاسی، انتخاب لنز، سرعت شاتر و ... در جریان زندگی‌ای که می‌بینیم تاثیرگذار است، بنابراین انتخاب این موارد بسیار اهمیت دارد.
زمردی مطلق افزود: همانطور که یک تدوینگر، یک فیلم را بر اساس انتخاب‌های خود ویرایش می‌کند، شما نیز باید اندکی بیرحمانه نسبت به انتخاب عکس‌های خود عمل کنید و آنچه که درست است را انتخاب کنید.
زمردی مطلق، در این بخش به ارائه توضیحاتی درباره نحوه انتخاب عکس‌های تئاتر همراه با نمایش عکس‌های خود پرداخت و گفت: زمانی که برای عکاسی یک نمایش می‌روید، از پشت ویزور تکان نخورید زیرا ممکن است اتفاقاتی را از دست دهید که بعدها باعث پشیمانی شود.
او در ادامه این جلسه، با نمایش عکس‌های متعدد به توضیح موارد و جزئیات مهم در هر اثر پرداخت و دلایل انتخاب اثر بهتر را از نظر عملی توضیح داد و گفت: ما باید به بازیگران اثر احترام بگذاریم و عکس‌هایی که دارای فرم نامناسب دست، صورت یا ... است، را منتشر نکنیم.
این عکاس ادامه داد: برای من در انتخاب هر اثر، روایت بسیار اهمیت دارد بنابراین مهم است که عکس انتخابی دارای نقطه اوج، روایت و صد البته درام باشد.
زمردی مطلق افزود: باید در انتخاب عکس به این موضوع توجه داشته باشید که نگاه یا خطاب بازیگر به خارج از عکس نباشد زیرا در آن صورت سمت دیگر عکس مجهول می‌شود و به عنوان یک عکاس آن را نمی‌پسندم.
او ادامه داد: سیاه و سفید کردن یک عکس باید آگاهانه باشد و دلایلی منطقی داشته باشد به این معنا که یک عکاس حق ندارد، یک تئاتر سرشار از رنگ را که هر بخش آن دارای بار معنایی خاصی است، سیاه و سفید کار کند.



روابط عمومی
تاریخ خبر: 1397/09/22