نشست معرفی پایان نامه مهرداد مرادی با عنوان «تأثیرات جنگ تحمیلی بر روند عکاسی مستند ایران» در گالری میرمیران برگزار شد.
مهرداد مرادی گفت: این پایان نامه با این فرض که جنگ تحمیلی از جهاتی بر عکاسی مستند ایران دارای تأثیراتی بوده است، نوشته شد. برخلاف سایر رسانه های هنری، عکاسی طی جنگ تحمیلی، به دلیل قابلیت بالای استنادی آن، مورد توجه سازمان های دولتی قرار گرفت و موجب جذب عکاسان ایرانی به سوی میادین جنگی شد. همین امر از جنبه های مختلف بر رشد کمی و کیفی عکاسی مستند در ایران تأثیر داشته است.
او افزود: جامعه هنرمندان از جنگ تحمیلی تاثیر گرفته اند و این تأثیر را می توان در آثار آنها جستجو کرد. عکاسی جنگ در ایران، پیش از انقلاب اسلامی 1357 شامل اتفاقات و حوادث مقطعی بوده است و فرصتی چندانی برای کسب تجربه برای عکاسان تقریبا به وجود نیامده است. در دوره جنگ تحمیلی نسل جدیدی از عکاسان در ایران فعالیت خود را آغاز کردند.
مرادی با بیان این مطلب که تعداد عکس های جنگ تحمیلی ایران زیاد است و میتوان هزاران پژوهش با رویکردهای اجتماعی، جامعه شناسی براساس آن ها انجام داد٬ گفت: البته در میان این عکس ها عکس های صحنه سازی و دست کاری شده هم به چشم می خورد. جنگ طیف وسیعی از سوژه ها را در برمیگیرد. اغلب عکاسان جنگ، عکس هایی را به تصویر می کشند که مربوط به صحنه های پس از درگیری اصلی هستند. اما برای بسیاری از عکاسان و قربانیان، جنگ هنوز به پایان نرسیده و هستند عکاسانی که همچنان از قربانیان جنگ عکاسی می کنند.
روابط عمومی
تاریخ خبر: 1397/09/23