نشست تجربه اولین عکاس زن ایرانی در جام جهانی روسیه

نشست تجربه اولین عکاس زن ایرانی در جام جهانی روسیه با حضور مونا هوبه فکر، عکاس خبرگزاری ایسنا در گالری تابستان برگزار شد.
«منا هوبه فکر» درباره تجربه عکاسی خود از جام جهانی گفت: از ابتدای فعالیت عکاسی ام تا جایی ممکن بود از ورزش زنان و رویدادهای مهمی که در آن حضور داشتند عکاسی کردم و یکی از نخستین مجموعه های ورزشی ام عکاسی از زندگی مریم طوسی، دونده ایرانی است.
او درباره چگونگی انتخابش برای عکاسی از جام جهانی گفت: کمیته ‌ای از طرف انجمن ورزشی نویسان تشکیل شد و سهمیه ‌ای برای زنان خبرنگار تعیین کردند که یک عکاس و یک خبرنگار زن راهی جام جهانی شوند و با راگیری من و یک خبرنگار زن انتخاب شدیم.
هوبه فکر گفت: براساس تجربه ‌ای که در عکاسی مستند و خبری دارم برای حضور و عکاسی از جام جهانی برنامه ریزی کردم و سعی کردم که از تجربیات عکاسان مرد استفاده کنم. در زمان حضورم در روسیه برای عکاسان خارجی عجیب بود که چرا یک زن عکاس نمی تواند در کشورش به استادیوم برود و از فوتبال عکاسی کند. البته در سال ۹۳ مسابقات آسیایی اینچئون را شرکت کردم و توانستم بسیاری از مسابقات در رشته‌ های مختلف را عکاسی کنم. پیش از سفر به روسیه پیش از سفر یک دوره ورزشی را گذراندم تا با بدن و روح آماده راهی این سفر کاری شوم. تصمیم گرفتم تا پایان جام جهانی در روسیه بمانم و برای همین باید با یک برنامه ریزی دقیق هزینه های خود را کنترل می کردم. در انتخاب هایم برای عکاسی از تیم ها باید به مسافت هم فکر می کردم، تصمیم گرفتم برخی از بازی ها را عکاسی نکنم.
هوبهفکر ادامه داد: عکاسی از این رویداد نه تنها برای من که در کشور خودم امکان این را نداشتم که از مسابقه فوتبال مردان عکاسی کنم بلکه برای سایر عکاسان هم هیجان دارد. با تجربه ای که در عکاسی داشتم توانستم در ۱۵ دقیقه نخست بازی ایران و مراکش بر هیجانم غلبه کنم.
او افزود: صندلی که برای یک عکس در طول بازی انتخاب می شد تا پایان بازی ثابت بود و یک عکاس اجازه نداشت در هر شرایطی صندلی اش را عوض کند یا از جایش بلند شود.
هوبه فکر در خصوص چگونگی ارسال عکس هایش به ایسنا در جریان مسابقات گفت: عکاسان ایرانی از امکانات کمی برخوردار بودیم اما عکاسان خارجی با کابلی که به دوربین شان وصل بود عکسی که می گرفتند در لحظه به رسانه شان ارسال می شد اما من و همکارانی با اینترنت گوشی در طول مسابقه عکس ها را برای رسانه مان ارسال می کردیم.
چون با برنامه ریزی در این رویداد ورزشی شرکت کرده بودم در جریان سفرم پروژه های متعددی را دنبال کردم بخشی از این پروژه ها عکس هایی بود که از تماشاگران گرفتم. بخشی دیگر شامل عکس های مسابقه ها٬ فرهنگ شهرهایی که به آن جا سفر می کردیم و جزییات که شامل تاتوهای بدن بازیکنان تیم های معروف بود.
هوبه فکر در ادامه عکس هایی از استادیوم ورزشی٬ مسابقه ها و بازی های تیم ملی ایران نمایش داد و ابراز امیدواری کرد که سهمیه زنان عکاس و خبرنگار در رویدادهای مهم ورزشی دنیا افزایش پیدا کند و تمام عکاسان ورزشی روزی بتوانند عکاسی از جام جهانی را تجربه کنند.



روابط عمومی
تاریخ خبر: 1397/09/23