تصاویر کتیبه های فارسی در جهان

نشست کتیبه های فارسی در جهان با حضور مرتضی رضوان فر در گالری ممیز برگزار شد.
مرتضی رضوان فر در این نشست گفت: سال ها پیش براساس نامه نگاری که با سازمان میراث فرهنگی شد٬ متوجه شدیم که موج فارسی و ایرانی ستیزی در جهان به شکلی گسترش یافته است و در بسیاری از کشورها که یادگاری از زبان فارسی به جا مانده قصد دارند آن را نابود کنند و بخشی از این یادگارها شامل کتیبه های فارسی بود که به صورت پراکنده در نقاط مختلف جهان قرار دارد. با پیگیری از سازمان میراث فرهنگی متوجه شدم که سازمان از نظر مالی هیچ کمکی برای ثبت تصاویر به جا مانده در نقاط گوناگون جهان نمی کند، از این رو با بودجه شخصی از سه سال پیش تاکنون با سفر به سایر کشورها تلاش می کنم تا جایی که امکان دارد تصاویر و اطلاعات این آثار را ثبت کنم.
رضوان فر ادامه داد: کتیبه های فارسی٬ معماری ایرانی و اسامی فارسی و شاهنامه ای در بسیاری از کشورهای جهان گسترده است و پیش از این یکی از دولت هایی که سعی داشت، این آثار را از بین ببرد روسیه بود.
او در ادامه درباره شیوه عکاسی خود گفت: برای عکاسی از کتیبه ها و مساجد با وسايلی عکاسی کرده ام که کمتر جلب توجه کند و هرگز از سه پایه استفاده نکردم. چون زمانی که می فهمند که با نیت عکاسی سفر می کنم به من اجازه ورود و عکاسی نمی دهند.
این پژوهشگر در ادامه با اشاره عدم حمایت نهادهای مرتبط گفت: متاسفانه کم پیش آمده که رایزن های فرهنگی ایران در خارج همکاری و حمایت کنند. گاه پیش آمده که حتی اجازه ورود به سفارت ایران در این کشورها را به من نداده اند. این عکس ها حاصل یک طرح پژوهشی گسترده در بخشی از کشورهای جهان است که در چند سال اخیر در روسیه، آذربایجان، ارمنستان، هند، ترکیه، کنیا٬ زنگبار و گرجستان عکاسی شده و کشورهای دیگری نیز در برنامه این پژوهش قرار دارند. قرار است این عکس ها را در قالب یک اطلس منتشر کنیم.
او در ادامه عکس هایی از کتیبه ها و بناهای ایرانی را نمایش داد و درباره آن ها و اشعار فارسی که در این کتیبه ها و محراب ها کار شده است٬ توضیح داد.
در ادامه این نشست کتاب "معماری خاموش" اثر مرتضی مرادلی رونمایی شد.
مرادلی گفت: در کتاب معماری خاموش تلاش کرده ام بخشی از عکس هایی را که درهفت سال گذشته از آثار معماری ایران در شب گرفته ام، منتشر کنم. این کتاب جلدهای دیگری هم خواهد داشت. با ثبت این عکس ها و انتشار آن ها در قالب کتاب قصد داریم گوشه از عظمت و زیبایی معماری ایران را به نمایش بگذاریم و آن را از گزند فراموشی مصون بداریم.
بزرگداشت زنده یاد نیکول فریدنی؛ عکاس دیگر برنامه انجمن عکاسی میراث فرهنگی بود، که سیمون آیوازیان، اسعد نقشبندی و منیر سلطانی در این برنامه درباره نیکول فریدنی سخن گفتند.
تفاهم نامه همکاری های مشترک فرهنگی بین انجمن عکاسی میراث فرهنگی و انجمن دوستی ایران و فرانسه در ادامه این نشست در گالری ممیز امضا شد.
این تفاهم نامه در راستای اعتلای میراث فرهنگی کشور و گسترش پیوندهای علمی، فرهنگی، هنری، نیز توسعه روابط حرفه ای به امضای مسعود زنده روح کرمانی؛ مدیرعامل و رییس هیات مدیره انجمن عکاسی میراث فرهنگی و سهراب فتوحی؛ رییس انجمن ایران و فرانسه رسید.
بهره مندی از ظرفیت های حرفه ای برای توسعه شناخت مردم و هنرمندان آزاد دو کشور ایران و فرانسه از میراث هنری، اجتماعی، فرهنگی، تاریخی، طبییعی و معنوی یکدیگر و به منظور گسترش روابط حرفه ای در زمینه عکاسی، برپایی نمایشگاه های تخصصی، انتشار کتاب، کارت پستال و پوستر و برگزاری نشست های تخصصی، تبادل های علمی و هنری و انجام پروژه های مشترک موضوع این تفاهم نامه است.
روابط عمومی
تاریخ خبر: 1397/09/23