آموزش عکاسی در فضای مجازی

نشست «آموزش عکاسی در فضای مجازی» با حضور احمد علیزاده و محمدرضا شهبازی در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
در این نشست علیزاده درباره روش‌های آموزش عکاسی در فضای آموزشی توضیح داد و گفت: در فضای آموزش مجازی روش‌هایی چون: آموزش الکترونیکی خودآموز، آموزش الکترونیکی با شبیه سازی، آموزش از طریق نرم افزارهای موبایل، سیستم آموزش الکترونیکی همزمان (LMS) و در نهایت آموزش مبتنی بر وب وجود دارد. امروزه در ایران روش آموزش مبتنی بر وب را بیشتر شاهد هستیم. در این روش عموما هنرجوها از طریق ثبت نام در سایت‌های مرتبط، فایل‌های ویدئویی کلاس را دریافت می‌کنند. سیستم آموزش الکترونیکی همزمان مباحثی چون: تالار گفتگو، پرسش و پاسخ، کلاس مجازی، گفتگوی متنی، برگزاری آزمون، وب کنفرانس، حضور و غیاب و اشتراک گذاری را شامل می‌‍شود.
علیزاده در این بخش به معرفی معتبرترین دانشگاه‌های جهانی برای آموزش عکاسی در فضای مجازی پرداخت و گفت: در این دانشگاه‌ها بخش‌هایی را که نیاز به تمرین دارد، می‌توان از طریق دانلود ویدئوها آموزش دید و در واقع ترکیبی از آموزش همزمان و تحت وب است. در این روش امکان دانلود ویدئوی کلاس‌ها این امکان را به هنرجو می‌دهد که در صورت جا ماندن بتواند در جریان مباحث کلاس قرار بگیرد.
این کارشناس افزود: در این نوع آموزش، هزینه‌ها بسیار کمتر از شرایط حضوری است، در برخی از این دانشگاه‌ها نسبت به رزومه‌ای که از هنرجو دریافت می‌کنند، ممکن است برخی از واحدها را برای او غیرضروری تشخیص دهند، بر همین اساس هزینه آموزش برای هر شخصی ممکن است متفاوت باشد. در ایران وب سایت‌های فعالی در بخش آموزش مجازی داریم. آموزش مجازی در فضای وب امکان دسترسی دانشجو را در هر زمان و مکانی فراهم می‌کند بنابراین دانشجو دارای محیط یادگیری بیشتر و راحت تری است. هزینه پایین این دوره‌ها نیز دیگر گزینه‌ مثبت یادگیری از این طریق است. ضمن اینکه دسترسی به استادان در این بخش راحت تر است. در این نوع آموزش، هنرجو می‌تواند در دورانی که مشغول به کار یا تحصیل است، دوره‌ها را بگذارند.
علیزاده، مرور مطالب را مهمترین مزیت این نوع آموزش دانست و گفت: بحث مرور و تمرین به صورت نامحدود مهمترین مزیت آموزش مجازی است. نکته دیگر امکان برقراری ارتباط با استاد و دیگر دانشجویان است که بسیار در روند آموزش افراد موثر عمل می‌کند.
او درباره معایب آموزش مجازی گفت: عدم حضور فیزیکی در کلاس و ارتباط مستقیم، سرعت پایین ارتباط اینترنتی در برخی اوقات، عدم دسترسی عموم به سیستم‌های کامپیوتری و اینترنت، عدم فیلترینگ آموزش‌ها از نظر آموزش دست و صحیح مطالب و در برخی موارد عدم اطلاع از دانش استاد از جمله معایب آموزش مجازی به شمار می‌رود.
در ادامه جلسه محمدرضا شهبازی گفت: در آموزش آنلاین امکان استفاده مخاطبان بیشتر، فراهم می‌شود این که آموزش آنلاین سرگرم کننده و مقرون به صرفه نیز است البته در این بخش معایبی نیز وجود دارد که از جمله آن می‌توان به امکان منزوی شدن هنرجو و یا عدم سلامت در تحرک و ارگونومی او اشاره کرد. مزیت‌های این آموزش بیشتر است و امکان رفع معایب نیز وجود دارد.
شهبازی عدم اطلاعات کافی از آموزش مجازی را عامل مقاومت برخی در مقابل این تکنولوژی دانست و گفت: بسیاری از افراد سعی می‌کنند که از روش‌های یک کلاس سنتی در آموزش آنلاین استفاده کنند.
باید در آموزش آنلاین از زمان بندی مناسب و سیستم نمره دهی استفاده شود. ضمن اینکه مدارک معتبر نیز در این بخش می‌تواند انگیزه مهمی برای حضور هنرجوها شود.
روابط عمومی
تاریخ خبر: 1397/09/23