نشست فیلم راگو رای؛ یک پرتره بی قاب

نشست فیلم «راگو رای؛ یک پرتره بی قاب» ساخته «آوانی رای» به همراه مستر کلاس عکاسی با حضور "راگو رای" در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان برگزار شد.
پس از نمایش فیلم مستند «راگو رای؛ یک پرتره بی قاب» که بیشتر به صورت سیاه و سفید مردم عادی هند و مصائبی را که با آن درگیر هستند، نمایش می دهد "راگو رای" درباره راهکارهای عکاسی بهتر گفت: خلاقیت و بیان، یک حس درونی است که در شما به وجود می آید و بعد از آن در قالب یک عکس پرفورمنس یا اثر هنری بازتولید می شود. وقتی این تشعشعات در تمام بدن شما جریان پیدا می کند، می توانید حس های مختلف خوشحالی، درد و ناراحتی را منتقل کنید.
او با بیان اینکه جمع زیادی در این سالن هستند که هیچکدام شبیه هم نیستند، عنوان کرد: این تفاوت ها به این دلیل است که شما از کامپیوتر متفاوتی برخوردارید که آگاهی، تشعشعات، خلاقیت و احساسات متفاوتی در شما به وجود می آورد که می تواند در ذهن شما مجسم شود. با قدرت تکنولوژی می توانید عکس های زیادی بگیرید، اما چیزی که باعث تفاوت عکس ها می شود، می تواند میان خالق اثر یا عکاس متفاوت باشد و این در مورد زاویه دید عکاس های مختلف نیز صدق می کند و این همان روح عکاسی است. هیچکدام از ما یکدیگر را نمی شناسیم و شبیه هم نیستیم، اما چیزی که مسئولیت عکاس را بیشتر می کند، این است که چطور به یک سوژه نزدیک شویم و از چه زاویه ای به عکس نگاه کنید و این اصل عکاسی است.
او تأکید کرد: دیدن عکس با یک کلیک امکان پذیر است اما باید وقتی عکس می گیریم از خود بپرسیم آیا این عکس برخاسته از حقیقتی است که می خواهم به تصویر بکشم و آیا برخاسته از احساسات من است و اگر پاسخ منفی بود، آن را پاک کنیم. این روزها همه دنبال عکس ها و لذت های سریع هستند و اینستاگرام یکی از این آفت هاست. گرفتن عکس های خوب به معنای گرفتن تفاوت های خوب است و این تفاوت ها را بدون نگاه متفاوت نمی توانید به تصویر بکشید.
او با بیان اینکه تفاوتی ندارد که پرتره مفهومی عکاسی می کنید یا عکاسی خبری و مدرن، افزود: مرز مشترک بین این هنرها وجود ایده هایی است که از مغزها می آید و مغزها دارای مرز هستند و برای بهره گرفتن از ایده ها از چشم ها کمک بگیرید.
او درباره عکس های مستند و خبرنویسی مدرن نیز توضیح داد: در این نوع عکس ها احساس مسئولیت برای ثبت آنچه در طول تاریخ رخ می دهد دارید و بیش از متن و موسیقی می تواند شاهدی بر آنچه باشد که بر یک ملت گذشته است.
رای با اشاره به عکس های جنگ ایران و عراق که محمد فرنود و محسن راستانی گرفته اند، گفت: در این عکس ها لحظه های زندگی مردم بین زنان و کودکان را می بینید و این بخشی از تاریخ جنگ ایران و عراق است. در عکاسی جنگ ثبت سریع عکس اهمیت دارد، اما عکاسی از زندگی روزمره هر ملتی جادویی است که شما ثبت می کنید و می گویید این همان چیزی است که می خواهم از آن عکاسی کنم و در حقیقت روح و بدن شما باید همراه یکدیگر باشد.
روابط عمومی
تاریخ خبر: 1397/09/23